Jie-Lina als een VIP in China

You are here

Eerst hadden we nog twijfel of we dit jaar inderdaad met Jie-Lina voor het eerst na haar adoptie haar geboorteland China zullen bezoeken, totdat we uitgekozen zijn voor het Heritage Camp in Beijing dat door  de Overseas Chinese Affairs Office, via de Stichting Chinees Onderwijs in Nederland en stichting RodeDraad wordt georganiseerd. Jie-Lina vindt het reuze spannend om haar geboorteland te gaan bezoeken en is vooral heel benieuwd hoe de mensen in China op haar zullen reageren en hoe ze zelf de Chinese cultuur zal gaan ervaren als meisje dat in Nederland is opgegroeid.

Na de nodige voorbereiding gaan we op de reis, waarin we aansluitend ook nog verder China zullen verkennen, vertrekken we met in totaal vijf personen, naar later blijkt zelfs achttien personen uit dezelfde reisgroep, via Helsinki naar Beijing. Daar worden we hartelijk opgewacht en opgehaald en met een bus naar het enorme en luxe hotel gebracht.

Bij het inchecken ontvangen we allemaal gele t-shirts, petjes en een om te hangen kaart met telefoonnummers en ons nummer. Vanaf dat moment zijn we gezin nummer 10 en worden we toegewezen aan bus nummer 3 en gids Josefien. Voor Jie-lina al gelijk een eerste kennismaking met de Chinese cultuur. Die eerste dag is er nog geen ingevuld programma en na een heerlijke aangeboden lunch gaan we met een aantal andere families naar de enorme Beijing Zoo vlak bij het hotel. Even wennen aan de Chinese hitte, 36 graden en volop zon. En aan de drukte, want we zijn die middag bepaald niet de enige bezoekers.

We maken gelijk al wat meer kennis met een deel van de andere families en worden na terugkomst weer verwend met een heerlijk diner. Daarna gaan we het hotel met de vele winkeltjes, het zwembad, wellnesscenter en de omgeving even verkennen.

De tweede dag is het na het uitgebreide ontbijtbuffet wel even indrukwekkend; alle families uit Nederland, Finland, de VS, Canada en Australië tijdens de openingsceremonie, allemaal in geel t-shirt en zoveel mooie Chinese kinderen bij elkaar. Na een emotionele en erg mooie toespraak van de voorzitter van de OCAO en nog wat welkomstwoorden en dankwoorden van de vertegenwoordigers van de verschillende landen worden cadeautjes uitgereikt en foto’s gemaakt. Daarna krijgt elke familie drie mooie boeken  over de Chinese cultuur, geografie en geschiedenis. Een les in Chinese cultuur van een hoogleraar wordt gevolgd door weer een heerlijke lunch.

Die middag bezoeken we Tiananmen Square en de Verboden Stad. Met veel informatie van gids Josefien, veel flesjes water vanwege de hitte en veel gezelligheid. Het diner is die avond in het populaire Quanjude Roast Duck restaurant. Het eten is voor Jie-Lina steeds weer een hoogtepunt, omdat ze dan gezellig kan kletsen en veel lol heeft met de andere meiden. Die avond gaan we naar een straat vol met de meest bijzondere etenswaren uitgestald in de vele kraampjes. Aan het eind komen we bij een enorme winkelstraat waar we ons de komende uren wel vermaken.

De derde dag genieten we ’s ochtends van het Huasheng Tianqiao folk culture city, een aparte wijk in Beijing waar allerlei artiesten in klederdracht showen wat ze kunnen. We hebben onder hun begeleiding lege eierschalen bewerkt met een beiteltje, lampionnen, vliegers en maskers gemaakt. Vooral bij de stoere acts waarbij zware boomstammen en speren heen en weer werden gegooid keken de kinderen hun ogen uit. Die middag hebben we doorgebracht bij het kinderpaleis waar we kennis hebben gemaakt met de Chinese opera. Alle kinderen zaten vooraan om met de demonstraties in zang en muziek kennis te maken, waarna we in groepen zelf weer aan de slag gingen. Wij hebben na een korte uitleg zelf maskers beschilderd. De andere groepen bereidden een optreden voor en waren mooi opgemaakt of aangekleed. Die avond hebben we in het theater een spectaculair acrobatisch optreden gezien, waarna we met  een heel aantal kinderen en ouders gaan zwemmen in het hotel.

De vierde dag vertrekken we, weer met bus nummer 3 maar dit keer zonder gele t-shirts naar een Experimental School en gaan we de familie ontmoeten waar de daarna de hele dag mee doorbrengen. Ook op deze school weer een hartelijke ontvangst en warme toespraken. Na een kungfu optreden van een aantal studenten maken we kennis met Ben en zijn familie. Hij is deze eerste vrije vakantiedag erg moe van de hoge werk- en prestatiedruk op school maar vertelt ons veel over zijn leven in China. Onderweg naar hun huis, waar we gaan lunchen, stoppen we bij een plaatselijke fruitmarkt net buiten Beijing. Geweldig om te zien hoeveel soorten meloen er zijn en Jie-Lina mag wat uitkiezen voor bij het eten. De vader van Ben heeft allerlei heerlijke gerechten voor ons gekookt en we maken, met behulp van een vertaalprogramma, nader kennis. Daarna nemen Ben en zijn moeder ons mee naar een pas geopend tuinen- en parkenmuseum, waar we langs schattige dorpjes en mooie natuur naartoe rijden. Een geweldig museum en met de bijbehorende tuinen eromheen te groot om in één dag te bekijken. Tijdens het museumbezoek krijgt Jie-Lina van Ben en vooral van zijn moeder veel aandacht. Jie-Lina raakt al helemaal gewend aan haar VIP status in China en geniet er van.

Na sluitingstijd neemt Ben ons mee naar een heuvelachtig park in de buurt voor een flinke wandeling, vlak bij het dorp waar zijn opa en oma wonen en waar hij graag zijn Engels leert. Daarna gaan we nog bij een plaatselijke supermarkt wat inkopen doen voordat we bij hun thuis mee mogen helpen met het maken en opeten van dumplings. Daarna worden we ’s avonds laat weer teruggebracht in het hotel waar we weer hartelijk worden opgevangen door onder andere leerkrachten van de school. Deze dag was heel bijzonder en indrukwekkend, niet in de laatste plaats voor Jie-Lina.

Op alweer de laatste dag beklimmen we ‘s ochtends de Chinese muur bij de Juyong Pass. Een heel mooi en stijl stuk muur tussen de bergen met uitzicht op andere delen van de muur. Na weer een heerlijke lunch hebben we het Zomerpaleis bezocht  waar het begon te onweren en regenen. Toen we met de hele groep het overdekte pad opzochten, keken de Chinese bezoekers hun ogen uit. Niet zo vreemd: allemaal westerse mensen met gele t-shirts aan gecombineerd met ruim twintig Chinese kinderen die een Nederlands liedje over de regen zingen. Na het laatste gezamenlijke, gezellige diner hebben we het olympisch stadion, het vogelnes,t bezocht. We waren deze avond wat vroeger terug en zijn weer gaan zwemmen. Heerlijk om te zien, al die uitgelaten kinderen die met elkaar in het water spelen. Jie-Lina heeft er weer een aantal vriendinnen bij die ook net als zij uit hetzelfde geboorteland komen. Dat schept een band. Ze heeft zich deze dagen heel welkom en geliefd gevoeld in China en heeft herinneringen opgedaan waar ze de rest van haar leven met veel warmte aan terug kan denken.

Samen met Jie-Lina heb ik een weblog bijgehouden tijdens deze dagen, en de dagen dat we nog verder door China hebben gereisd. Deze verhalen en foto’s zijn te bekijken via familiebello.reislogger.nl